اصلاح الگوی مصرف و دیدگاه های جالب مدیران و نمایندگان گیلان

شمال نیوز: نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، اصلاح الگوی مصرف را یکی از موارد سفارش شده در آیات و روایات اسلامی عنوان کرد که در آن بر جلوگیری از اسراف و تبذیر تاکید شده است.

"آیت الله زین العابدین قربانی" با تاکید بر داشتن الگوی مصرف منطقی در همه امور، گفت: تنها اصلاح الگوی مصرف مربوط به بخش نان، آب و انرژی نیست، بلکه باید در همه کارها و امور، این مساله را رعایت کنیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان در این ارتباط برگزاری همایش های متفاوت توسط نهادها و ادارات را که تنها برای خودنمایی برگزار می کنند و نتایج ثمر بخشی ندارد، را مورد انتقاد قرار داد.
"آیت الله قربانی" افزود: برگزاری چنین همایش هایی بیهوده بوده و نتیجه ای جز از بین بردن بیت المال ندارد.
وی با تذکر نسبت به کاغذ بازی ها در برخی از ادارات، به فراوانی روزنامه ها و مجلات در کشوراشاره کرد ، اظهار داشت: مطالب بسیاری از این روزنامه ها و مجلات تکرار مکررات است، چه کسی باید جلوی آنها و ریخت و پاش های اضافی در این زمینه را بگیرد؟
وی رعایت الگوی درست برای هزینه برگزاری مهمانی ها وعروسی ها، خرید پوشاک، کیف و کفش و انجام مسافرت ها، را هم مورد توجه قرار داد و گفت : متاسفانه به این مسایل چندان توجهی نمی شود.
استاندار گیلان هم نامگذاری امسال، به نام "اصلاح الگوی مصرف" را اقدامی موثر برای بهره گیری درست از منابع موجود عنوان کرد.
"روح الله قهرمانی چابک" افزود: الگوی صحیح مصرف در بخش های مختلف، باید در جامعه نهادینه و به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی گفت: اگر امروز آمریکا به دلیل مصرف گرایی و مصرف نادرست به بن بست رسیده و وضعیت آن روز به روز بدتر می شود، ما هم نباید بگذاریم تا با مصرف بی رویه، از حالت توازن و تعادل در کارها، خارج شده و به آن وضعیت دچار شویم.
"قهرمانی" اظهار داشت: برای تحقق این کار اقدامات اساسی را در استان در دستور کار قرار داده و معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی گیلان را هم به عنوان دبیرخانه این کار درنظر گرفته شده است .
وی ادامه داد: قصد داریم تا به صورت علمی و با بهره گیری از تجربیات صاحب نظران امر و دستاوردهای دنیا در این زمینه، این کار را در گیلان اجرا کنیم.
"قهرمانی" افزود: دبیرخانه استانداری گیلان هم باید تمامی موارد مشمول اصلاح الگوی مصرف را فهرست کرده و زمان بندی و مسیر بحرانی مصرف و راهکار صرفه جویی برای هریک از آن موارد را ارایه دهد.
وی با اشاره به ضرورت تداوم الگوی مصرف در سالهای آینده، از تمامی دستگاه های اجرایی استان خواست تا پیشنهادات خود را در این زمینه به دبیرخانه مربوطه ارایه دهند.
به گزارش ایرنا، "محمد مهدی صادق" نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، اصلاح الگوی مصرف را تفکر اساسی برای کشور خواند و گفت: در واقع این کار همان دستیابی به توسعه پایدار در کشور است.
وی از نیروی انسانی، منابع طبیعی، سرمایه مادی و فناوری به عنوان عوامل موثر در تحقق اصلاح الگوی مصرف نام برد.
" صادق" گفت: ایجاد سازمانی خاص در همین زمینه و مدیریت صحیح هم ، از دیگر شرایط لازم برای تحقق اصلاح الگوی مصرف است که در کشور ما وجود ندارد و ایجاد آن باید مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: استفاده درست و صحیح از سرمایه های ملی کشور، جلوگیری ازهزینه های اضافی در امور مختلف، یکی از راهکارهای تحقق این الگوی مصرف است.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: برغم اینکه سالانه چهارهزارمیلیارد تومان صرف یارانه نان در کشور می شود، اما به دلیل نبود الگوی صحیح در مصرف این ماده غذایی، بخش اعظمی از این یارانه به هدر می رود.
"صادق" افزود: همچنین هزینه مصرف انرژی در کشور ما با هزینه فروش چهارمیلیون بشکه نفت برابری می کند و در مصرف حامل های انرژی در کشور به شدت با اسراف مواجه ایم.
وی گفت: درحالی که با درآمدهای حاصل از صرفه جویی در حامل های انرژی و نان و هزینه آن در بخش عمرانی، می توان طرح های عمرانی زیادی را اجرا و به توسعه کشور شتاب داد.
این نماینده مجلس، با اشاره به میزان بالای مصرف آب در بخش کشاورزی، تصریح کرد: طبق آمارها، درحالی که 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود که بخش صنعت و آب شرب به ترتیب چهار و شش درصد این میزان را به اختصاص داده اند.
"صادق" با طرح این سوال که آیا در تمام دنیا به ازای هرهکتار زمین کشاورزی، 12 هزار و 500 مترمربع آب مصرف می شود؟ گفت: با اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و ارایه راهکارهای عملی در این زمینه، می توان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، را کاهش داد.
وی باتوجه به کاهش بارندگی ها و بروز پدیده خشکسالی در استان، اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را ضرورتی اجنتاب ناپذیر دانست.
"صادق" ادامه داد: اگر درسالهای گذشته الگوی خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب در کشاورزی گیلان اجرا می شد، دیگر با بروز پدیده خشکسالی، نگرانی از بابت تامین آب در سال جاری را نداشتیم.
عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، هم از منظر دیگری الگوی صحیح مصرف را مورد توجه قرارداد.
"مهرداد لاهوتی" گفت: نامگذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف، در واقع به معنای پیدا کردن راه صحیح برای اداره مملکت است.
وی افزود: از آنجا که در بودجه سال 88 ، درآمدهای ناشی از نفت کاهش و منابع غیرنفتی افزایش یافته است، توجه به مساله اصلاح الگوی مصرف برای اداره بهتر کشور ضروری است.
وی در توضیح وضعیت بودجه سال 88، گفت: درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه سال 88، به دلیل کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی و محاسبه آن به نرخ 5/37 دلار، از 62 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
"لاهوتی" افزود: بنابراین باتوجه به کاهش قیمت درآمدهای نفتی باید دقت بیشتری در هزینه کرد اعتبارات داشته باشیم.
وی گفت: البته اگر قیمت نفت افزایش یابد، این افزایش در بودجه 88 با ارایه متمم به مجلس اصلاح خواهد شد.
وی با اشاره به منابع درآمدهای غیرنفتی، هم گفت: در بودجه 88، 50 درصد از سهم درآمدهای منابع مالیاتی افزایش پیدا کرده است، که باید برای تحقق آن تلاش کرد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: ضمن اینکه بخش اعظمی از درآمدهای کشور باید از محل فروش شرکت ها کسب شود که تحقق آن درآمدها، در واقع تحقق اصل 44 قانون اساسی و راه نجات مملکت و خروج از اقتصاد دولتی خواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت: از بابت حذف طرح ساماندهی یارانه ها در جریان بررسی بودجه 88، هشت هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه دولت حذف شد، اما این طرح به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد وی، در سه سال گذشته 190 میلیارد دلار درآمد نفتی در کشور وجود داشت که اگر کمی دقت در نحوه هزینه آن می شد، میزان ذخیره ارزی کشور امروز به حدی می رسید که سال آینده که سال بحرانی تری را درپیش داریم، راحت تر سپری کنیم.
به گزارش ایرنا، "جبار کوچکی نژاد" نماینده مردم رشت در خانه ملت هم معتقد است: امسال سال سختی را از نظر تامین اعتبارات و تحقق درآمدها نسبت سال قبل خواهیم داشت.
وی گفت: پارسال 5/97 و81 درصد اعتبارات بخش جاری و عمرانی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد اما باتوجه به کسری بودجه امسال، برغم رشد اعتبارات عمرانی آن تا سقف 28 هزارمیلیارد تومان، پیش بینی می شود، 55 درصد اعتبارات به دستگاهها ابلاغ شود.
"کوچکی نژاد" افزود: به همین دلیل دستگاهای اجرایی استان باید در مهلت باقی مانده تا پایان سال مالی 87، نسبت به اتمام پروژه های نیمه تمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران اقدام کنند.
وی باتوجه به این وضعیت بودجه و نامگذاری امسال به نام " اصلاح الگوی مصرف"، مدیریت درست بودجه های ابلاغی توسط دستگاه های اجرایی را ضروری دانست.
وی گفت: همچنین باتوجه به تصویب برنامه پنج ساله پنجم درسال جاری، مهمترین کار دستگاه های اجرایی و دولت، باید لحاظ کردن موارد الگوی مصرف در این برنامه باشد.
"کوچکی نژاد" یادآورشد: باید با ارایه الگوی صحیح مصرف موارد مختلف، انقلابی در بخش مصرف در کشور به وجود آوریم.
به گزارش ایرنا، "اسدالله عباسی" نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، هم اظهارداشت:گرچه برخی هدفمند کردن یارانه ها را تنها راه اصلاح الگوی مصرف می دانند، اما آن کار تنها بخشی از راه دستیابی به اصلاح الگوی مصرف است.
وی گفت: باید برای دستیابی به الگوی درست مصرف، از افراط و تفریط در کارها جلوگیری کنیم.
وی با تاکید برضرورت اصلاح الگوی مصرف در همه موارد به ویژه نان، آب و انرژی، افزود: در زمان حاضر هفت دهک پایین جامعه 30 درصد انرژی کشور را مصرف و مابقی آن توسط دهک های بالاتر جامعه مصرف می شود که این کار به هیچ وجه عادلانه نیست و با برقراری عدالت در جامعه منافات دارد.
"عباسی" افزود: درصورت اصلاح الگوی مصرف، امکان بهره مندی همه افراد از منابع موجود و حفظ آن برای نسل های بعد امکان پذیر خواهد شد.
"سیدعلی آقازاده " یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اصلاح فرهنگ مردم را عامل اصلی برای تغییر الگوی مصرف برشمرد.
وی گفت: در درجه بعد، تعامل و نزدیکی بین مسوولان نظام و مردم می تواند نقش اساسی را در این زمینه داشته باشد.
" آقازاده" افزود: باتوجه به نامگذاری امسال به نام "اصلاح الگوی مصرف" انتظار می رود که بخش حاکمیتی هم در این کار، همت و مشارکت جدی داشته باشد.
وی با برشمردن مواردی از قبیل ائتلاف منابع آبی در گیلان، استهلاک ماشین آلات صنعتی و مصرف آب و برق بالای آنها، با طرح سوالی گفت: آیا این موارد اسراف نیست؟
وی افزود: آیا ادامه روند تخریب محیط زیست که عامل حیات انسانها است، اسراف نیست؟
وی گفت: باید با راهکارهای مختلف، برای جلوگیری از اسراف این موارد، گامهای اساسی برداریم.
"صمد مرعشی" نماینده مردم رودبار در خانه ملت، هم گفت: نباید به مساله اصلاح الگوی مصرف درحد یک شعار نگاه کرد، بلکه همه باید برای فراهم کردن راهکارهای عملی و بسترسازی برای این کار، تلاش کنند.
وی ادامه داد: صدا و سیما هم باید با دعوت از کارشناسان و اهل فن، نسبت به اطلاع رسانی در این زمینه و آموزش مردم اقدام کند تا آنها بدانند چه تغییر اساسی در الگوی مصرف باید شکل گیرد.
"مرعشی" تاکید کرد: باتوجه به مصرف بالای حامل های انرژی در کشور، باید تغییرجدی در زمینه الگوی مصرف این حامل ها داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد