کاهش حدود 10درصدی بنزین و نفت و گاز در ایران

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور از کاهش چهار درصدی مصرف بنزین و پنج درصدی نفت‌‌گاز در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. 

                                                               

علی ربیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا از کاهش مصرف بنزین کشور در سال جاری خبر داد و افزود:‌ میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در چهار ماه نخست سال گذشته به 68 میلیون لیتر در روز رسید که این رقم با حدود چهار درصد کاهش، به 65 میلیون لیتر در پایان چهار ماه نخست سال جاری رسید.

ربیعی علت اصلی کاهش مصرف بنزین کشور  را در سال جاری، اجرای سامانه کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی بنزین معرفی و تصریح کرد: این مهم علاوه بر آموزش مدیریت صحیح مصرف سوخت به مردم، جلوی قاچاق گسترده این فرآورده با ارزش به خارج از کشور را گرفته است.

وی مصرف‌کنندگان نفت‌گاز را در دو گروه حمل‌و‌نقل و سایر مصارف (صنعتی و خانگی) تقسیم و تصریح کرد: بخش نخست شامل حمل‌و‌نقل بار و مسافر است که نزدیک 45 تا 50 درصد مجموع مصرف نفت‌گاز کشور به این بخش اختصاص دارد و بخش سایر مصارف نیز شامل نیروگاه‌ها و مصارف صنعتی و خانگی است که این بخش نیز حدود 50 درصد نفت‌گاز کشور را مصرف می‌کند.

به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته میانگین مصرف نفت‌گاز کشور (در دو بخش مصرف‌کنندگان عمده و خرد) از 92 میلیون لیتر در روز به 87 میلیون لیتر رسید که کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

ربیعی افزود: در بخش حمل‌و‌نقل عمومی (مصرف کنندگان خرد) در چهار ماه نخست امسال روزانه حدود 73 میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 8 تا 9 درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ذخیره سازی سوخت نیروگاه‌ها برای مصرف در زمستان مطلوب است و هیچ نگرانی برای تامین سوخت مورد نیاز این گروه از مصرف‌کنندگان در زمستان وجود ندارد.

ربیعی در‌باره آمار تحویل سوخت به نیروگاه‌ها در چهار ماه نخست امسال گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه به صورت میانگین حدود 12 تا 13 میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش سرما در روزهای اوج مصرف این رقم تا 50 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد